„Az egyediség a vendéglátás kulcsa” – Varró Zoltánnal a design szállodai és éttermi textíliákról (I. rész)

Ma már senkinek nem kell bemutatni a hazai vendéglátóipar egyik legelismertebb, többszörös díjnyertes építészét, Varró Zoltánt és a VARRODESIGN-t. Rendhagyó interjúsorozatunkban tőle kértünk támpontokat, hogyan lehet bármelyik vendéglátó helyiséget – legyen az hotel vagy étterem – meseszép egyedi belsővel felruházni. Mert szerinte (és szerintünk is) az egyediség jelenti a mai vendéglátás kulcsát. És az tény, hogy az ő védjegyévé vált az egyediség.

Hogyan jött a vendéglátóipar az életedbe?

Maga a hotel és étterem alapvetően azért, mert ezek mindig is nagy szerelmeim voltak. Tizennyolc évesen, amikor már lehetőségem volt rá, a saját pénzemből mentem külföldre (például Párizsba) megnézni, hogy a híres helyek mitől olyanok. Például a Ritz miért, mitől az A Ritz. El kellett mennem, meg kellett néznem, ki kellett próbálnom, meg kellett tapasztaljam, hogy mi a titok. Ez nagyon érdekelt akkor és ma is. Természetesen nem csak az, hogy milyen kívülről, hanem, hogy mi van mögötte, mitől olyan, amilyen. Ez egy fontos része a mai VARRODESIGN-nak, amiért mára oda jutottunk, hogy nem csak designnal foglalkozunk, hanem mondjuk egy hotel (például most a Mystery Hotel) esetében gyakorlatilag teljes szállodai koncepciót is összeállítunk.

A MYSTERY HOTEL BUDAPEST eredetileg a szabadkőművesek székháza volt. Mindig azon gondolkodom egy üzleti projektnél, hogy mi az, amit el lehet adni. Az építészek, a belsőépítészek is művészek. Alkalmazott művészek vagyunk. Például egy festőművész, aki saját magának fest, sokszor azt csinál, amit akar. Mi azonban alkalmazott művészetet csinálunk, leginkább másoknak kell megfelelnie a munkánknak. A hivatásom fontos eleme, amit az üzleti megrendelőimnek is sokszor nehéz megérteniük, hogy egy üzleti projekt kapcsán nekem valójában nem ők az igazi megrendelőim.

Végeredményben a nagyközönség, akik a vendégei lesz a hotelnek, nekik kell elsősorban megfelelni. Nem csak az a lényeg hogy a beruházónak tetszik-e vagy sem, amit tervezek, hanem hogy a vendégnek fog -e. Mert ha a vendégeknek tetszik és idejönnek, aktívan költenek, azaz sok pénzt hagynak itt, akkor fog a megrendelőnek igazán tetszeni.

Gondoljon elsősorban ön is vendégeire, mikor éttermi és/vagy szállodai textíliát választ. Mindig kizárólag olyan termékeket engedjen be szállodájába, éttermébe, amik maradéktalanul kielégítik nem csak az ön, de vendégei igényeit is, ezzel is ösztönözve azt, hogy jól érezzék magukat és legközelebb is önt válasszák egy utazás vagy vacsora alkalmával.

Mi alapján tudod megállapítani, hogy az enteriőr, a textília, a szálloda egésze tetszeni fog a vendégeknek?

Két dologból. Egyrészt a több mint húsz éves tapasztalat és tanulás által. Egyfajta szkennelés, amit én végzek a világban. Kicsi korom óta mentem és néztem, figyeltem. Nem csak azt, hogy valami szép, hanem, hogy mitől van az, hogy egy a helynek hangulata van, van benne valami plusz. Látom azt, hogy az emberek szeretik, bent ülnek. Miért van az, hogy a másik hely szép, de nem szeretik, oda nem mennek be az emberek. Valami hiányzik belőle.

Másrészt megpróbálom elképzelni, hogy ennek a helynek mik az előnyei, mi az, amit oda lehetne tervezni, ami a vendégeket érdekli. Figyelem a világot, hogy változnak a szokások. A szállodáknál az egyediséget, különlegességet képviselem.

Felismertem már a legelején, hogy mekkora hatással van a vásárlásra, az egész életünkre az internet. Szerintem ez egy fontos téma, amiről érdemes írni, mert a vendéglátásban (legyen az szállodai vagy étterem) az elmúlt 20 évben hatalmas változások mentek végbe. És hogy miért? Az internet miatt. Mert ha belegondolunk, előtte egy szép enteriőrrel csak az találkozott, akit tényleg érdekelt. Milyen lehetőséged volt 1980-ban, hogyha téged érdekelt a lakberendezés, a szép, a divat? Vagy könyvet tudtál venni, vagy újságot. Ez tudatos döntés volt. Tehát 1980-ban egy férfi, akit egyáltalán nem érdekelt ez az egész, az életének nagy valószínűséggel nem sok olyan pillanata volt, amikor találkozott ilyen fajta vizuális információval.

Mi van most? Az a férfi, akiről beszélünk, fölmegy a netre, a közösségi médiára, követi mondjuk Ronaldot vagy David Beckhamet, megnézi mit csinált aznap. Minden áldott nap hatalmas mennyiségű vizuális információt kap ezeknek a sztároknak az életéről. Látja azt, hogy egy sztár hol és mit eszik, milyen ruha van rajta, milyen helyen lakik, milyen hotelben szállt meg. Milyen a saját szállodája, milyen bárba ment a barátaival? A foci kedvelő férfiben, akit egyébként ez nem érdekel, de minden nap lát 20-40 hasonlóan magas, luxus kategóriájú helyet, előbb-utóbb benne is kialakul egy kép, ő is tudni fogja mi a menő, mi a jó. És utána jön a következő lépés az ő saját életében, igénye alakul ki rá. Egy hotel esetében felmegy valamelyik nagy foglalási oldalra, mert el akar utazni külföldre. Beírja azt, hogy mennyi pénze van rá, mikor akar menni, majd talál számtalan lehetőséget. Innentől kezdve már neki is van valamennyi tudása, és amikor meglátja a képeket, ő is arra fog rákattintani, ami kicsit különlegesebb, ami nem a standard. Teljesen normális, hogy akiket mi szeretünk, azokat követni szeretnénk, így vagy úgy.

Az internetnek és közösségi médiának hála tudjuk, hogy a véleményvezérek, akiket követünk, melyik étteremben jártak, így mi is oda szeretnénk menni. Minden megváltozott, sokkal informáltabb a hétköznapi ember is.

A marrakeshi hotel Cristiano Ronaldo harmadik szállodája lesz, mely 2020-ban fog megnyílni. A kép forrása: Lonely Planet

20 évvel ezelőtt a legnagyobb keresőszó a biztonság volt a világban, amikor szállodát vagy étteremet választottak az emberek. Ezért is voltak a nagy szállodaláncok annyira sikeresek. Ez nem véletlen, hiszen abban az időben nem volt más a kezünkben, csak biztonság. Ha egy Marriottot vagy egy Hiltont választunk, akkor van egyfajta garancia, hogy a választott szálloda ugyanolyan minőséget fog képviselni Honoluluban, mint Budapesten vagy Prágában. Persze vannak benne kisebb különbségek, de mégis azt mondhattuk, hogy egyfajta standardot képvisel. Ez egy biztos pont, sem minthogy elmenjünk egy ismeretlen hotelbe.

Ebben az értelemben totálisan megváltozott a világ. Felmegyünk az internetre, rákeresünk a szállodára, és öt perc alatt több mindent tudunk meg róla, arról a szobáról, amit szeretnék foglalni, mint valaha. Látjuk, hogy kik és hogyan értékelték, tehát lesz információnk arról, hogy az jó lesz-e vagy sem. Ilyen szempontól a kommunikációban ez a fajta standardizált biztonság elvesztette a jelentőségét.

A másik oldalon, a vizuális részben pont az a különlegesség, hogy ha például van egymás mellett öt hely, ami ugyanabban az árkategóriában van, és az egyik extrább, akkor egyértelműen oda fogunk menni. Már rég nem arról szól az étterem- és szállodaválasztás, hogy csak az evés, alvás fontos, hanem a pluszokról. Ha jól tudunk aludni, enni, fürdeni, az egy alap dolog, de mindannyian arra vágyunk, hogy legyen valami plusz is. És ha valami különlegesen néz ki, akkor azt mondjuk, hogy azt ingyen kaptuk, az extra a vendég számára ingyen van. És ami ingyen van, azt mindannyian szeretjük. Szóval ezért szerintem elképesztően fontos, hogy hogy néz ki valami, ezért is lett akkora sikere a butik hoteleknek.

Ha van egy kicsi panziónk, éttermünk, akkor is érdemes figyelni a nagy szállodaláncokat. A nagy szállodaláncok olyanok, mint a tengerjáró hajók, nagyon nehezen tudnak fordulni, változtatni, nagyon nagy a tehetetlenségi erejük. De ha már elindulnak valamilyen irányba, arra érdemes odafigyelni. Tökéletesen lehet látni az elmúlt 10 évben, hogy már ezek a nagy szállodák is elkezdtek „butikhotelesedni”.

Mennyi idő egy szálloda vagy étterem ilyen mértékű egyediségét kitalálni?

Én speciális eset vagyok, de jó tanácsként mondom: érdemes odafigyelni, hogyha csinálunk valamit, akkor az a kezdetektől egyedi és különleges legyen. Ne másoljunk, vagy ha másolunk is, akkor igenis nézzünk meg olyan példákat, amik valamitől többek, és ne a szomszédot akarjuk megismételni. Ha például olasz éttermet szeretnénk nyitni, akkor nézzünk körbe az Interneten, nézzük meg milyen olasz éttermek vannak a világban. Biztosan fogunk olyat találni, ami teszik nekünk, ami a segítségünkre lehet az elindulásban, az irány megtalálásában. Az Instagram hatalmas erőssége, hogy ha tetszik a leendő vendégeknek egy hely, megnézheti ott, hogy hány bejegyzés van róla, hányan jelentkeztek be onnan. Ebből rendkívül gyorsan le lehet szűrni, hogy valami tényleg különleges és kedvelt-e. Ha például csak 3 poszt van, akkor bármennyire szép, sejthető, hogy valami nincs rendben. Ha több ezer bejegyzés és bejelentkezés van arról a kis étteremről és nem csak az ételről, hanem a magukat jól érző vendégek is szívesen készítenek magukról ott fotókat, mert maga a hely szép és különleges, akkor az már jelent valamit. Ott valami jó dolog történik.

Kíváncsi arra, hogy milyen gyakorlati tanácsokkal segíti Varró Zoltán az egyediség elérését? Hogyan lehet a kötött költségkeretből különlegességet és egyediséget varázsolni a vendéglátóipari textíliák jó megválasztásával? Jövő heti bejegyzésünkből ez is kiderül.

Soha ne becsülje le szállodai és éttermi textíliáinak jelentőségét! Hiszen ezek azok a dolgok, amikkel vendégei lépten-nyomon találkoznak: az asztalnál, a fürdőszobában, a medence mellett, az ablaknál, az ágyban. A minőség mellett azonban fordítson kiemelt figyelmet arra is, hogy kitűnjön a tömegből – történjen ez hímzés vagy szövés, szín vagy akár rendhagyó forma által. Katalógusaink mellett letölthető Esettanulmányunk segít abban, hogy mi mindenre kell gondolnia a szállodai vagy éttermi textíliák beszerzésekor, munkatársaink pedig akár helyszíni felméréssel is segítenek megvalósítani egyedi elképzeléseit.

Vendtex Kft.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

0