Étterem és szálloda felújítás: ne a bútorokat cserélje le, inkább a textíliát! – interjú Varró Zoltánnal (II. rész)

A Varró Zoltánnal (VARRODESIGN) készült interjúsorozatunk első részében arról beszélgettünk vele, hogy mekkorát változott a világ és a turizmus, vendéglátás az internetnek köszönhetően. A közösségi médiának és szállásfoglaló oldalaknak hála egyetlen szálloda és étterem sem tud elbújni a kíváncsi tekintetek elől. Ma már nem csak az találkozik egy szép vendéglátóhely vagy hotelbelsővel, aki direkt odalátogat – igenis, fontos az online megjelenés, a szép fotók és jó vendégvélemények, a nyilvánosság ahhoz, hogy tartsuk a lépést a konkurenciával. De mi a helyzet akkor, ha változni, változtatni szeretnénk? Varró Zoltán szerint felesleges egyből lecserélni a bútorzatot, hiszen – főleg ha nem visszajáró vendégkörünk van – nem valószínű, hogy ezt bárki is megjegyezné vagy lenyűgözné. Sokkal fontosabbak a textíliák – amikre egyébként is költünk. Akkor miért ne áldoznánk olyan ágyneműre, függönyre vagy abroszra, ami minőségi, illeszkedik a stílusunkhoz és alkalmas különleges ágyazási vagy asztalterítési technikák kivitelezésére? Hiszen elsősorban nem magunknak szeretnénk és kell megfelelnünk. Hanem a vendégnek. Varró Zoltán arról beszélt, hogyan tudjuk pusztán a szállodai és éttermi textíliával lenyűgözni a vendégeinket az internetes látogatástól a személyes, szobába történő belépés pillanatáig.

Mire érdemes figyelni a textília kiválasztásánál? A te esetedben mi szokott lenni az első lépés?

Érdemes kettéválasztani a kérdést: szállodai és éttermi textíliákra.

A szállodai textília kiválasztásakor két dolog nagyon fontos. Általánosságban azt érdemes végig gondolni, hogyha becsukjuk a szemünket és magunk előtt látunk egy hotelszobát, mivel lehet a legkönnyebben megváltoztatni a teret? Hiszen tudjuk, hogy van egy bizonyos keret, amikor szeretnénk valahogy felújítani vagy feldobni a szobát. Ilyenkor mindenki máris azon gondolkodik, hogy kicseréli például a bútorzatot. Pedig ha végiggondoljuk, akkor rájövünk, hogy a legnagyobb felület mindig a textília. Textilből van a szőnyegpadló, esetleg tapéta van a falon, függöny, ágytakaró, párna, és így tovább. Ha csak a függönyt és az ágytakarót nézzük, arányaiban több mint a szoba fele ezekből áll.

Többször előfordult már a pályafutásom során, hogy ezeket a szállodai textíliákat cseréltük le, a bútorok pedig ugyanazok maradtak. Ha csak a bútort cseréljük le, azt lehet, hogy észre sem veszi a vendég – hiszen az ő szemében minden ugyanolyan sablonos marad, nem is gondol arra, hogy új bútor került-e a szobába vagy nem. Ez különösen igaz, ha nem visszajáró vendégkörünk van, hiszen akkor azt sem fogja tudni, hogy a cserét megelőzően milyen bútor volt ott. Viszont hogyha nem félünk, és nem egy bézs-barna variációban gondolkodunk, hanem hajlandóak vagyunk színt és mintát is belevinni; akkor a függöny, az ágytakaró, a párnák, esetleg a szőnyegpadló lecserélésével hatalmas és lényegre törő változásokat lehet elérni a szobában. Ezeket pedig már tényleg észreveszi a vendég.

Ezt megelőzően beszéltünk az internet világáról és a nagy foglalási oldalakról. Ha ide felrakunk egy képet a megújult szobáról – ahol csak a szállodai textíliát cseréltük -, akkor ezerszer nagyobb különbséget fog látni a vendég. Ebben az esetben lehet kommunikálni, hogy felújítottunk, visszaforgattunk. Szerintem ez egy komoly dolog egy szálloda esetében, amit érdemes megfontolni. Ezzel nagy dolgokat, több vendéget és jelentős bevétel növekedést lehet elérni.

Ha fel szeretné újítani szállodai szobáit vagy éttermét, mielőtt lecseréli a teljes bútorzatot, gondoljon inkább a textíliákra – hiszen végső soron ezek teszik ki a belső terek legnagyobb részét. Mindig kizárólag olyan szállodai és éttermi textíliákat válasszon, amik megütik azt a szintet, amit szeretne képviselni, nem hagyják cserben sem önt, sem pedig vendégeit – azaz hosszú évekig jó minőségűek maradnak, kellemes tapintásúak, funkcionálisak és már a látványuk is minőséget sugároz.

Szállodai textília

Varró Zoltán szerint a törölközőnek ott a helye, ahol használjuk: a fürdőszobában.

A másik dolog, amiről a Szálloda Szövetségnél is tartottam előadást, hogyan lehet előnyt szerezni, vendégkört bővíteni vagy akár kategóriát növelni már csak és kizárólag az ágyneművel. Szerintem ez egy nagyon fontos részlet. Ez megint egy olyan dolog, hogy aránylag kis befektetéssel nagyon sokat lehet fejlődni. Mert az alvás nagyon fontos része a szállodai szolgáltatásnak: nemcsak a testünkkel alszunk, hanem a szemünkkel is. Nagyon fontos az első benyomás, hogy amikor belépünk abba a szobába, akkor mit látunk. Magyarországon nagyrészt a legegyszerűbb ágyneműhuzatot használják a szállodák. Az ágyon félbehajtva két különálló paplan van felrakva, összehajtva. Úgy néz ki ráadásul, mintha bokáig érne az egész. Jó esetben két párna van, de azok is a legkisebbek. Amivel még nem értek egyet, ha a törölköző és a köntös is ki van rakva az ágyra. Ez a trend még a régi időkből maradt fent, amikor a törölköző még nem sok helyen volt belekalkulálva az árba, ahol pedig igen, az már egy extrája volt az adott szállodának – ezért rakták feltűnő helyre, az ágyra a frottírt. Ma már természetes a legkisebb panzió esetében is, hogy adnak törölközőt. Így tehát az a hitvallásom, hogy törölköző és a köntös odavaló, ahol használjuk: a fürdőbe.

A textíliára visszatérve: a demjéni wellness szállodában valóban nagyon nagy szerepe van az ágyneműnek. Itt ötcsillagos ágyazási technológiát választottunk. A nagypárna 90 x 60 cm-es, mindkét oldalon van kispárna, illetve duplapaplan egyben, kiterítve. Ezeken rajta van egy plusz lepedő, így azzal le van ágyazva. Az egész gyönyörűen le van húzva, hófehér, ropogós, olyan, mint amit a filmekben látnak az emberek. A tetején pedig ágysál és díszpárna. Az egész olyan, hogy belép a vendég és már magától az ágytól elámul! Demjénben ezzel hatalmas lépést lehetett tenni, és ezt akárki megteheti.

Az ágynemű és ágyneműhuzat olyan költség, ami egyébként is fennáll, mert pár évente úgyis ki kell cserélni a garnitúrát az elhasználódás miatt. Ez az ágyazási technika pedig egy olyan ötlet, amit érdemes kipróbálni. Ha a neten rákeresünk egy ötcsillagos szállodára, látjuk a fotókon az ágyat is. Ennek pedig mindig gyönyörűnek kell lennie, tele párnával, olyannak, mint az álom. Hív, hogy beleugorj. És mivel egyébként is kell költeni rá, egy kicsi költségtöbbleten már ne múljon.

Ugyanez a helyzet az éttermi textíliáknál is. Mindig az a legfontosabb, hogy próbáljunk meg saját stílust kialakítani. Illeszkedjen ahhoz, amilyenek szeretnénk lenni, ne az aktuális divat legyen a fő szempont. Nagy hiba sokszor hoteleknél, éttermeknél, hogy mindig keresik azt, hogy mitől lesz több az asztal. Ezért vannak mindenféle sálak, mindenféle virágos, csíkos minták. Mindez csak a lejtőn visz lefelé, ez már nem divat. Minél magasabb kategóriában gondolkodunk, annál inkább az egyszerűség és a prémium minőségű éttermi textília a szép.

Ha egy elegáns éttermet szeretnénk nyitni, akkor ott csak fehér ropogós damaszt asztalterítő kell. Nem lehet más. Ne úgy próbáljunk meg elitebbek lenni, hogy még 3 arany csillagocska van rajta, vagy más minta. Legyünk abban többek, hogy az éttermi abroszt minden vendég után lecseréljük. Ez már a több ráfordítás és luxus, itt ez a fontos. Ha pedig egy lazább éttermet szeretnénk, akkor ott meg az a fontos, hogy stílusban igenis illeszkedjen hozzánk. Vannak klasszikus textíliák, mint a piros kockás terítő. Az 100 éve is divatos volt, és 100 év múlva is az lesz. Nem kell ettől tartani. Egy olasz étteremben vagy egy magyar bisztróban a piros kockás asztalterítő tökéletes lehet. Vannak dolgok, amiket nem kell kitalálni.

Találja meg az ön étterme vagy szállodája stílusához leginkább illeszkedő anyagokat, színeket és mintákat. Munkatársaink mintakollekcióink segítségével és akár helyszíni felméréssel segítenek megtalálni a tökéletes alapanyagokat, hogy még bőven a megrendelés előtt biztos lehessen döntésében.

Mit látsz, most mi a divat?

Most a len hatású, rusztikus textíliák a divatosak.

Len hatású szalvéta

Étteremben főként két irány van. A sima fehér ropogós damaszt a fine dining felé mutató trend, a másik a lenszerű anyagok, a nagyon rusztikus kockák. A lennél inkább a használhatóság tud gát lenni, ezért inkább a lenhatású textíliák (abroszok, szalvéták) kerülnek előtérbe. A színekben is a szürkés, bézses anyagok. Rengeteg étteremben a terítő visszáját szoktam kérni, ezen esetenként el is csodálkoznak a gyártók.

A rendezvényeknél érdemes beruházni székszoknyákba. Persze nem a fidres-fodros fehér szoknyákra, hanem például egy kicsit rusztikusabb, de elegáns anyagból készültekre. Egy étterem beruházhat rájuk, hogy legyen sajátja, ne az asztal- vagy székszoknya bérlést kelljen választania. Ez óriási előny lehet a konkurenciával szemben. Én például sokszor megvetetem a hoteleknél, úgy, mint a technikát. Van egy 100 fős étterem és ott a székszoknya 1 év alatt bőven megtérülhet. Olyan beruházásként érdemes tekinteni rá, amiért magasabb szolgáltatási díjakat lehet kérni.

Én éttermeknél mindenképp lenes, natúr színes anyagból kérném az asztal- és székszoknyát. Ezt lehet tovább díszíteni is, de mostanság már nem igénylik, nem kell masni. Szép, egyszerű, letisztult az irány. Ilyenekben érdemes gondolkodni és versenyképesnek lenni.

Változik a világ, változnak a vendégigények. Egy azonban mindig állandó marad: az örök igazság, miszerint nem feltétlenül szükséges a divatot követni, inkább találjuk meg a saját stílusunkhoz leginkább passzoló darabokat. Úgy a bútorok, enteriőr, mint a szállodai és éttermi textíliák tekintetében is. Katalógusaink és munkatársaink pont ebben segítenek önnek. Esettanulmányunk (melyet katalógusaink mellett tölthet le) segítenek végigmenni önnek a textília rendelés minden apró lépésén az ötlettől a kivitelezésig; munkatársaink pedig 26 év szakmai tapasztalatával segítenek megtalálni önnek azt a színt, méretet, formát, alapanyagot vagy éppen emblémázási technológiát, ami nem csak önnek, hanem vendégeinek is tetszeni fog.

Vendtex Kft.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

0